Ergometerroning

Roning træner de flestemuskelgrupper igennem en bred vifte af bevægelser og er derfor den bedste mulige lowimpact træning for hele kroppen. Her skal bare nævnes nogle få af de måder, hvorpå roning for sjov, for fiitness og for livet kan være godt for dig, hvad enten du er 9 eller 90.

Med lidt instruktion fra en af vores dygtige instruktør, er det muligt for nye medlemmer, at komme hurtigt igang med ergometer roning, Esbjerg Roklub har p.t. 8 stk roergometer, som bruges til instruktion, træning samt roning på dage hvor det ikke er muligt at komme på vandet.

Vægt tab: Den rytmiske robevægelse involverer alle kroppens muskler og giver vidunderlig effektiv kalorieforbrænding uden stressbelastning af ben og fødder.

Genoptræning: Roning er en lowimpact idræt og derfor velegnet til at gendanne muskelstyrke, samtidig med mobilitet og bevægelighed genopbygges efter en skade.

Cross-Træning: De fysiske fordele af roning er et naturligt supplement til mange andre sportsgrene såsom løb, svømning, cykling, boldspil, ja næste al idræt og roning er derfor velegnet som Cross-træning udenfor sæsonen.

Lifetime Fitness: Om du er 9 eller 90, om du allerede er fit eller gerne vil være det, så er roning en perfekt aerobic træningsform til at nå dine mål.

Konkurrence: Concept 2 romaskinen blev oprindelig skabt som træningsredskab for verdens bedste roere og den er fortsat et værdifuldt redskab for konkurrence roere på alle niveauer.

Ben: Hvert rotag giver fuld sammentrækning og udstrækning af musklernei fødder, læg, lår, haser, balder og hofter og fordi det er low-impact, er det mere skånsomt for dine knæ end de fleste andre aktiviteter, der opbygger styrke i benene.

Mave og Ryg: Roning er en af de få træningsformer, der arbejder med dine dybe mave-og rygmuskler. Fitness eksperter er af den mening, at en stærk brynje af mave-ogrygmuskler giver en bedre holdning og stærk ryg.

Overkrop: Roning vil ligeledes styrke og forme din overkrop. Skuldre, bryst og arme bliver aktiveret igennem hele rotaget.

Hjerte og lunger: Fordi roning indvolverer så mange muskelgrupper samtidigt og stiller store krav til hjerte-kar systemet, styrkes og forbedres kondition og udholdenhed hurtigt.

Grundlæggende roteknik, for dig som gerne vil lære at ro.                                                                     Mere effektiv ergometerroning, for dig som har lært at ro.