Stand up paddle (SUP)

SUP kombinerer det bedste fra surf og kajak, der styrker din balanceevne, koordination, motorik og ikke mindst din fysiske styrke.

Regler for brug af SUP boards

Esbjerg Roklubs SUP boards kan anvendes af alle aktive medlemmer i Esbjerg Roklub med godkendt svømmeprøve og betalt kontingent.

Klubbens SUP-boards, kan uden forudgående aftale eller kursus benyttes af alle medlemmer mellem Standerhejsning og Standerstrygning, hvis følgende retningslinier overholdes:

• Svømmevest benyttes (skal bæres)
  • Sikringsline/leash (mellem SUP-boardet og roerens ben) benyttes.
  • Der padles om den kunstige ø eller langs kysten maks. 150 meter fra kysten.
  • Der padles ikke i kraftig fralandsvind.
  • Der padles ikke, hvor strømmen kan føre roeren væk fra land, eller hvor der ikke er sikker landgangsmulighed.
  • Turen skal være oprettet på Rokortet
  • Vandtemperaturen skal være over 10 grader

Ved brug af SUP boards kræves der særlig opmærksomhed på sine omgivelser og anden trafik, da manøvrering kan tage længere tid end fx i en kajak eller robåd. Vær også opmærksom på, at et SUP board er særlig vind- og strømfølsomt. Hvis vejr- og strømforhold ændres undervejs, søg da mod land og gå tilbage med boardet. Luften fra boardet kan med fordel lukkes ud, så boardet nemmere kan transporteres.

Anbefalinger og tips ved brug af SUP boards

Hvis forholdene lige uden for stormflodsporten vurderes for udfordrende, kan boardet evt. tages under armen og isættes på den anden side af øen direkte fra stranden ved De Hvide Mænd.

Ved middelvind på 5-6 m/sek eller derover skal alle SUP aktiviteter enten aflyses eller udelukkende foregå omkring den kunstige ø. Der må ikke roes uden for stormflodsporten, da det er meget udmattende at padle i modvind.

Start gerne din tur i modvind, så du ikke bliver overrasket på tilbagevejen.

Tag gerne fat i klubbens SUP instruktører, som kan guide dig til en korrekt teknik og indstilling af padlen, samt hvordan man kommer op på et board igen, når man falder i vandet.

Husk at have et sæt tørt skiftetøj liggende i omklædningsrummet - der er stor sandsynlighed for at blive våd ;)