Havkajak

At ro kajak er både hyggeligt, spændende og en fantastisk form for motion. I Esbjerg er vi beriget med både Vadehavet og Vesterhavet. Vadehavet kan være stille og roligt og der kan være "gang" i vandet. To gange i døgnet ændre vadehavet sig markant. Ved lavvande er der store tørlagte områder og ved højvande er det et stort "hav". I det daglige kan der være næste to meters forskel på højvande og lavvande. Det betyder at der regelmæssigt er en kraftig strøm - helt op til 5 km i timen.

Vi vil rigtig gerne dele vores oplevelser med andre, men vi mener også at det er vigtigt, at det foregår under trygge rammer. Derfor skal alle, der vil være medlem af Esbjerg Roklub, gennemføre et IPP2 kursus. Et kursus der både handler om almindelige kajakfærdigeheder og sikkerhed.

Hvis du er usikker på om du kan gennemføre et IPP2 kurset, vil det være en god ide at gennemføre :” prøv en kajak” inden du melder dig til et kursus.

IPP2 kurser 2024

Datoen for det første kursus er fastlagt til den 4. og 5. maj, med opfordring til at kursister afsætter søndag den 28. april til redninger i svømmehal - kursusleder Kenneth Pihl.

Datoen for det andet kursus er fastlagt til den 15. og 16. juni - kursusleder er Per Andersen.

Datoen for det tredje kursus 2024 er den 10. og 11. august med opfordring til at kursister afsætter søndag den 4. august til redninger i svømmehal - kursusleder Johnny Lindberg Madsen.

Vi forventer at der afholdes et fjerde kursus enten ultimo august eller primo september 2024. Den endelige dato fastlægges i løbet af foråret.

IPP2 kursus over 4 aftner + 1 aften til prøve udbydes fra maj 2024. De konkrete aftner aftales  med kursuslederen - kursusleder Aksel Gravesen.

Weekend kurser er fra kl. 08.00 til ca. kl. 16.00  begge dage. Endvidere vil der være vandtilvending inden kurset. Kursuslederen meddeler, hvor og hvornår, direkte til de tilmeldte.

Vi mødes i klubben Esbjerg Strand 10. Vejret afgør hvor kurset afvikles. Det kan være i havnen, I Ho bugt ved klubbens sommerhus eller en kombination.

Kurset indeholder bl.a. følgende:

* Løfte, håndtere og isætte kajakken.
* Effektiv fremadroning
* Baglænsroning
* Stoptag
* Fejetag (rundtag) - dreje 360 grader på stedet
* Træktag og sideforflytning af kajakken
* Lav støttetag for at undgå kæntring
* Styre kajakken med bagror (pagajen)
* Telemarksving
* Kantning af kajakkken
* Sikker udstigning af kajak
* Sideforflytning med ottetalstag introduceres
* Egenredning efter kæntring
* Redning af makker og selv blive reddet efter kæntring
* Svømme i land med kajakken og tømme den på lavt vand
* Eskimoredning

Kurset foregår som en blanding af undervisning og træning, på en uformel måde. Klubben indstiller dig til et IPP 2 certifikat, når du mestrer alle øvelser
tilfredsstillende.

Du skal selv medbringe en madpakke, noget varmt at drikke, samt et lille mellemmåltid eller to. (kiks, chokolade, frugt eller tilsvarende - opbevares i kajakken). En flaske vand vil også være godt at have med.

Vi kommer ikke udenom en tur i vandet. Hvis du ikke selv har en våddragt har klubben et antal de stiller til rådighed sammen med neoprensko. Du skal også bruge lidt lunt tøj, der kan tåle havvand. Har vi højt solskin på dagene vil det også være rart med en kasket.

Pris for kurser og medlemskabet for indeværende sæson er se under: Kontingentsatser

Spørgsmål og tilmeldinger kan sendes til Tina Østergaard på mail oestergaard111@hotmail.com

Jeg har været på IPP2 kursus

”Efter et veloverstået IPP2 kursus fik jeg indsigt i de grundlæggende teknikker for at kunne ro kajak. Det 2 dage lange kursus blev afholdt i trygge rammer med dygtige instruktører med fokus på sikkerhed og godt humør. Jeg kan varmt anbefale dette kursus til dem der går med et ønske om at lære at ro kajak” - udtaler Søren Hvorslev.

"Instruktørerne var kanon dygtige og havde megen fokus på vores sikkerhed, hvilket er rart, specielt som nybegynder" - udtaler Birgitte Sparre Skjellerup.

Jeg vil gerne prøve en kajak

Vil du i første omgang finde ud af om kajak er noget for dig, tilbyder vi et lille introduktionskursus som vi kalder "Prøv en kajak". I løbet af en time lærer du lidt om hvordan man roer i en kajak. Det foregår i havnen med en dygtig instruktør. Der vil maximalt være 4 deltager pr. instruktør og det gennemføres 2/5, 6/6, 4/7, 1/8 og 5/9 fra kl. 16.30 til 17.30. Pris pr. deltager er kr. 200.

Hvis det er noget for dig, kan du tilmelde dig her med ønske om dato.

Kajak instruktører

Henriette Hausted Jørgensen

Hardy Jørgensen

Korttursleder Frigivelseskort

Som kommende korttursleder i Esbjerg Roklub, er jeg indforstået med at kunne forevise følgende på ture. Jeg:________________________ skal:

Have overblik over gruppen.
- Styrer gruppen forsvarligt.
- Have styr på tidevand.
- Have styr på strømforhold.
- Have styr på vindforhold.
- Kan uddelegerer opgaver.
- Kan udfører IPP 2
- niveau 2 færdigheder.
- Sikkerhed i forhold til gruppen.
- Skal have roet 200 km.

Nye korttursledere skal efter at have gennemført  foranstående punkter, roes ”fri” over  mindst 200 km før man kan indstilles som korttursleder

Klubbens instruktører for korttursledere:
Erik S. Poulsen
Peter Larsen

Frigivet: ___________________________

IPP 2 Niveau  2

Adgangsgivende til at ro 2 og 2 sammen

Som IPP 2’er i Esbjerg Roklub, er jeg indforstået med at forevise følgende punkter på opfordring fra klubbens instruktører.

Jeg:_________________________________

- Korrekt rotag med brug af fødder.
- Bagror med pagaj.
- Sideforflytning. Ottetal/ træktag
- Stoptag. Maks 4 tag.
- Baglæns roning, i lige linje.
- 360° rotation, til begge sider.
- Selvredning i bølger.
- Makkerredning i bølger.
- Forklarer tidevand/ strømforhold.
- Daglig rofarvand.
- Udvise opmærksomhed.

Niveau 3
Rul venstre og højre.